Jachthavens
verhuren ligplaatsen voor pleziervaartuigen. Er zijn drie typen jachthavens te
onderscheiden, namelijk: commerciële havens, verenigingshavens en gemeentelijke
havens. Voor deze branche deelt de Rabobank recente cijfers en trends.
We
bespreken de ontwikkelingen op het gebied van:
- Economie
- Duurzaamheid
- Innovatie
- Maatschappij
- Wet- en regelgeving
Eigendom boten daalt
Op
korte termijn zal de branche profiteren van hogere consumenten-bestedingen.
Daarbij is het wel van belang dat de voorzieningen bij de jachthavens van goede
kwaliteit zijn.
Op
de lange termijn (over vijftien jaar en verder) is het sentiment voor deze
branche negatief. Eigendom wordt steeds minder belangrijk. Steeds vaker hebben
mensen samen een boot of huren ze er een. De verwachting is dat het eigendom
van boten zal dalen met circa 25%.
Ontwikkelingen jachthavens
· De omzet van jachthavens is de
afgelopen jaren flink gedaald. In 2016 was de totale omzet in deze branche nog
10% lager dan voor de crisis. Langzaam herstelt de watersport van de
economische crisis. Watersport blijft ondanks de dip
populair. Voornamelijk sloepen en kleine zeilboten zijn in trek. Samenwerken met vakantieparken,
dagrecreatie en horeca is van belang om een uniek product te bieden.
Economie
Vaarders kunnen in de zomer gebruik
maken van een passanten-ligplaats of een vaste plek huren voor het vaarseizoen.
Ongeveer 80% van de verhuur bestaat uit huurders die een vaste huurplek hebben.
De overige huurplekken worden gebruikt door passanten die er korte tijd
verblijven. Van de vaste huurplaatsen wordt ongeveer 11% geboekt door
buitenlandse vaarders.
We hebben in Nederland 430
jachthavens. Dit aantal is al een aantal jaar stabiel. De meeste jachthavens
liggen in Noord-Holland en Friesland.
De booteigenaar wordt steeds ouder
volgens recreatieadvies. Als de huidige generatie zestigplussers stopt met
varen is dat nadelig voor jachthavens. Doordat mensen langer doorwerken, hebben
ze pas op latere leeftijd meer tijd voor een boot. Daarom zal er een nieuwe
doelgroep moeten worden aangeboord.
Door belevingsconcepten te realiseren
wordt een jachthaven meer dan alleen een ligplaats voor de boot.
Duurzaamheid
Jachthavens liggen vaak aan of in
natuurgebieden. De impact op de natuur is daarom groot. Dit vraagt van
jachthavens een extra inspanning om te komen tot een duurzame exploitatie. Het
keurmerk voor een duurzame jachthaven is een groene of blauwe wimpel.
Goed afvalmanagement is cruciaal voor
een leefbare omgeving van jachthavens. Jachthavens zonder vervuiling of stank
zijn aantrekkelijker. Dit betekent onder meer dat jachthavens de booteigenaren
moeten faciliteren in het scheiden van afval.
Bij de bouw of het onderhoud van de
jachthaven kunnen duurzame materialen worden gebruikt. Hierbij komt ook
nadrukkelijk de mogelijkheid om circulair te bouwen.
Innovatie
Jachthavens moeten veelzijdiger
worden. Door belevingsconcepten te realiseren wordt een jachthaven meer dan
alleen een ligplaats voor de boot.
Denk aan:
- animatie voor kinderen
- goede horeca voor ouderen
- recreatieve voorzieningen
- andere vormen van beleving
De deeleconomie is ook terug te zien
in de watersport. Zo ontstaan er platforms voor de verhuur van boten van
particulieren. Hier ligt ook een kans voor jachthavens die als bemiddelaar
kunnen optreden.
Maatschappij
Het lozen van afvalwater (toilet) op
het oppervlaktewater is verboden en blijft een maatschappelijk issue.
Jachthavens moeten voorzieningen treffen zodat jachteigenaren dit afvalwater
hier legaal kunnen lozen.
Wet- en regelgeving
Jachthavens
zijn verplicht om afvalstoffen gratis in te nemen. Het is dan ook van belang
dat de jachthaven over een goed afvalmanagement beschikt.
Laatste
update: december 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten